Evalueren

Toen ik in de hoogste klas van de lagere school zat kregen wij een cito-toets.
Toendertijd was dat een toets waar je niet voor hoefde te leren en je kreeg er ook geen cijfer voor.
Een ideale toets dus.

Er werd gewoon even gekeken wat je allemaal geleerd had op de lagere school, en zo kon men zien voor welke vervolgopleiding je het meest geschikt was.
De meester, de leerling en de ouders wisten dat al lang natuurlijk, zo`n toets was gewoon even ter evaluatie.

Ondanks dat het leren me niet onaardig afging, leek het me beter om wat met mijn handen te gaan doen.
Voor mij dus geen mavo (doorleren) maar lBO (Lager Beroeps Onderwijs) een eerste stap naar het schildersvak.

In de loop der jaren is de cito-toets veel belangrijker geworden.
Tegenwoordig is het geen evaluatietoets meer, maar een prestatietoets.
Aan de toets wordt gemeten hoe goed een school is.
Hoe hoger er gescoord wordt, hoe beter de school, er moeten studenten van de school afkomen, geen werkvolk.
Kinderen weten al van te voren hoe hoog ze moeten scoren, stel je voor zeg dat ze hun doelstellingen niet halen.
"Domme" leerlingen mogen soms niet meedoen, want dat haalt het gemiddelde naar beneden.

Het ergste is nog wel dat sommige kinderen hun leven lang hun cito score uit hun kop weten!!
Hoe ziek is dat??

Het wordt eens tijd dat mensen leren dat ieder vak belangrijk is (dat mag overigens wel in het loon terugkomen)
Respect begint met het beseffen dat niet goed leerstof op kunnen slaan geen minderwaardig mens maakt.
Maar ja, we leven nu eenmaal in een scoormaatschappij, maar wat mij betreft kan dat wel wat minder.

Cito toetsen dienen te worden afgeschaft!
Rene Dinsdag 06 Februari 2007 at 11:00 pm | | Smurf

40 reacties

Martin

De cito is best wel belangrijk..maar niet alleen die laatste telt mee..nee ze kijken al vanaf groep 4 ongeveer hoe een leerling in de jaren het doet t/m groep 8..en daaarvoor hebben ze dus elk jaar al zo’n toets gemaakt dus.
Er zijn nu eenmaal altijd een aantal leerlingen die eruit springen..naar de hoge of lage kant!!
En wat betreft de inkomsten..dat mag bij sommige beroepen best wel meer zijn inderdaad.

Ps: Mijn 2 kinderen kunnen ook goed leren..dat geluk hebben zij..dus dan vind ik ook dat ze er gebruik van moeten maken..om later toch een leuk centje te kunnen verdienen met een goed betaalde baan.

Martin, (E-mail ) (URL) - 06-02-’07 23:48
Saffie

hmmm..citotoets.. da’s lang geleden. Weet wel dat ik toen heel zenuwachtig was toen ik het had.. maar dat is al meer dan 10 jaar geleden.En verder weet ik niet zo goed wat ik er van moet vinden.
be blessed Saffie

Saffie, (URL) - 07-02-’07 00:08
CasaSpider

Cito-toetsen hoeven niet afgeschaft te worden.
Wel ben ik het met je eens dat prestatiedruk op jonge kinderen niet nodig is. En trouwens ook niet op de onderwijzers.
Over de lonen, een loodgieter kost goud geld (toch?) en bij garages wordt volgens mij ook goed verdiend.
En jij hebt een half jaar per jaar vakantie!

CasaSpider, (E-mail ) (URL) - 07-02-’07 00:11
Hansje

Kinderen krijgen steeds minder tijd om onbekommerd kind te zijn. Triest!

Hansje, (URL) - 07-02-’07 00:15
tagrijn

Maar er moet natuurlijk wel getoetst worden of ze het type vervolgonderwijs wat ze willen ook aan kunnen.Ik denk bv niet dat Kelly of Bonnie St. Claire voor arts hadden kunnen studeren, ook al wilden ze dat heel graag.Zowel onder als boven je kunnen leren is frustrerend.

tagrijn, (E-mail ) (URL) - 07-02-’07 00:19
rob

Je hebt die hele waanzin rond die CITO-toets op de enig juiste wijze verwoord en neergezet. Weg ermee dus!!

rob, (URL) - 07-02-’07 00:23
Brillie

Met je stelling eens. Je maakt een keuze van je beroep op de liefde die je er voor hebt. En niet of je er ook geschikt voor bent, of dat je het wel of niet zou kunnen halen. Waar de liefde is, zal de strijd om de opleiding te halen veel hoger zijn.

Brillie, (URL) - 07-02-’07 02:31
Downer

Eerlijkgezegd heb ik geen idee hoe de cito-toets tegenwoordig werkt, na jouw uitleg krijg ik er wel een beetje vreemd beeld bij. Zo’n toets is toch juist in het belang van de toekomst van het kind?

Downer, (E-mail ) (URL) - 07-02-’07 05:29
Struikelaar

Als ik naar mijn eigen leven kijk heeft de uitslag van de Cito toets geen enkel invloed gehad op wat ik ben gaan doen (en verdien). Cito is niet het einde van de wereld.

Struikelaar, - 07-02-’07 05:53
V@nM@n

Ik ben het niet zo vaak met je eens, maar hier heb ik helemaal niets aan toe te voegen. En als het niets toevoegt moetje het weglaten.

V@nM@n, (URL) - 07-02-’07 06:42
Youke

Nee, ik ben het er niet mee eens. Net Zoals vroeger geldt alsnog het advies van de school (leerkracht) bovenop de uitslag van de test. En de test heeft altijd vanaf test 1 een uitslag gekend en dat is niet verandert.

Youke, (URL) - 07-02-’07 07:31
Ster

Deze keer ben ik het volledig en hartgrondig met je eens!

Ster, (URL) - 07-02-’07 08:01
thea

Ik ben het volledig met je eens! De cito toets is een
momentopname. Veel beter is een volgsysteem van het kind tijdens de basisschoolperiode. Dit wordt gedaan
op de daltonschool waar mijn kleinkinderen verblijven.

thea, (URL) - 07-02-’07 10:29
Belinda

1000% met je eens!
We hebben niets aan een wereld vol hoger opgeleiden en een minder hoog opgeleide is niet minder dan een wel hoog opgeleid persoon. We moeten het juist hebben van mensen die met hun handen willen werken!

Belinda, (E-mail ) (URL) - 07-02-’07 10:48
Bloggie

Helemaal met je eens Rene!!!

Bloggie, (E-mail ) (URL) - 07-02-’07 10:54
Mysterycouple

Ik kan me hier helemaal in vinden.
Als de onderwijzers in 6 jaar tijd nog niet weten wat hun leerlingen kunnen,
moeten zij extra begeleiding hebben.. misschien is daaar een toetsje voor?

Mysterycouple, (URL) - 07-02-’07 10:56
Chantal

er wordt m.i. te veel druk op de kids gelegd wat betreft de citotoest en wat dat allemaal zou moeten betekenen, alsof hun totale leven ervan afhangt….. schandalig…… het is maar een test, onderdeel van…..

Chantal, (URL) - 07-02-’07 11:04
Alice

We hebben drie jonge pubers in de familie, de cito was nog niet zo lang geleden, maar ze hebben er geen problemen mee hoor. En ze halen gewoon ook hun onvoldoendes. Dat hoort erbij, het kan niet altijd meezitten. Ze lijken er niet echt onder te lijden, de maatschappij verandert nu eenmaal.

Alice, (URL) - 07-02-’07 11:08
roel pot

Ik weet nog wel dat de cito toesen belangrijk waren, maar toendertijd hield ik me er niet zo mee bezig. Ik vond het wel spannend maar meer niet, ik werd toch agent wat de cito toets ook uitbracht.

roel pot, (URL) - 07-02-’07 11:11
Leibele

Een Cito toets moest afgeschaft worden.Net zo als de manier waarop rapporten doorgaans worden gemaakt.Het systeem waarop dat gebeurt op de “Vrije School”(het anthroposofisch onderwijs)is veel beter.Het is een beschrijvend verslag waarin de vakleerkracht nauwgezet de totale vordering van de leerling beschrijft.Dus de inzet, z,n sociale omgang en leerprestatie.Ook geeft het de problemen die de leerling heeft met de stof enz. weer.Een totaalbeeld van zo,n kind dus.

Leibele, (URL) - 07-02-’07 11:13
MacPhisto

In mijn troebele geheugen staat mij iets bij over een gemaakte CITO-toets… maar de score is totaal onbekend. Wel weet ik MAVO/HAVO getest te zijn, alhoewel enkele jaren later bleek dat MAVO te laag gegrepen was voor mijn kunnen. Later heb ik alsnog de HAVO gevolgd, maar toen was al twee jaren onnodig verloren. Zo strict moeten ouders en docenten dus ook weer niet naar de CITO-toets kijken.

MacPhisto, (URL) - 07-02-’07 11:20
frank103

Voor de zoveelste keer is je stelling natuurlijk weer absolute kletskoek!
Om het niveau van een 11 of 12 jarige in te schatten is de CITO toets een HULPmiddel. Anno 2007 worden de kinderen trouwens IEDER jaar getoetst en wordt hun ontwikkeling door de tijd heen gevolgd.
Het doel van de CITO toets is een vervolgopleiding te kiezen op het juiste niveau, iets waar het kind dus zelf bij gebaat is en beter van wordt.

Al die andere zaken die je noemt zijn niet het doel van een CITO-toets, maar van de onderwijzers/schoolinstelling. En de persoon die durft te beweren dat iemand met een hoge score gelukkiger is dan iemand met een lage score heeft waarschijnlijk minder punten gescoord dan Kelly van Big Brother (die op zijn/haar beurt weer minder scoorde dan een chimpansee). En met een loodgieter/vuilnisman/schoonmaker is helemaal niets mis, behalve dat we als samenleving daar niet veel geld voor willen betalen en je soms ook niet veel opleiding nodig hebt voor zulk werk.

Hoeveel scoor ik nu met dit stukje?

frank103, (URL) - 07-02-’07 12:38
Zomaar een bezoeker

Wel grappig dat mensen met (klein)kinderen op een niet-openbare school altijd aangeven dat “hun” school (Dalton school, anthroposofisch onderwijs, etc.) beter is dan het openbaar onderwijs. Ik heb ervaringen met openbaar onderwijs en met niet-openbaar onderwijs, en in beide gevallen krijgen de leerlingen een rapport dat meer beschrijvend is dan in cijfers is uitgedrukt dus het is echt niet te zeggen dat vrije scholen beter zijn dan openbare scholen.
Zelf ben ik voorstander van de CITO toetsen (er is er niet maar 1, maar er zijn er meerdere gedurende de lagere school periode verspreidt over de jaren heen). Niet omdat de uitkomst zaligmakend is, maar omdat er nu eenmaal altijd toetsen gedaan moeten worden: overhoringen, examens en tentamens op school en ook na je opleiding zul je wel eens een test moeten doen (bijv bij sollicitaties). Het is niet verkeerd om daar vast aan te wennen.
Verder snappen scholen ook wel dat de uitslag van “de” CITO toets geen keiharde garanties geeft en zullen de leerkrachten hun advies aan de ouders baseren op de kennis die zij over het kind hebben. De CITO toets kan gebruikt worden om een oordeel te onderschrijven, maar veel verder gaat het niet.
Conclusie: ik heb het idee dat een aantal mensen snel met een oordeel klaar staat zonder precies te weten hoe het in de praktijk in zijn werk gaat. Maar goed, zij (die de schoen passen) hoeven zich niets van mijn reactie aan te trekken, net als dat ik me niets hoef aan te trekken van hun mening. Leven en laten leven!

PS: ik had zelf een 93% score ;-)

Zomaar een bezoeker, - 07-02-’07 12:49
Linda

Ik ben het helemaal met je eens…..

Linda, (E-mail ) (URL) - 07-02-’07 12:55
beeobee

Ik denk dat het belanrijkste is hoe de ouders daar mee omgaan. Niet pushen, steunen en het kind de veiligheid geven, wat het resultaat ook is.

beeobee, (URL) - 07-02-’07 13:25
Redstar

Ik hecht totaal geen waarde aan die hele toets. Vaak is het nog zo dat je als kind door je ouders gepusht wordt om een bepaalde opleiding te doen. Omdat jezelf nog erg jong bent en mss nog niet weet wat je wil gaan doen later, zit je dan mss vast aan een opleiding waar je niets mee kunt…

Afschaffen dus jah, en snel..

Redstar, (E-mail ) (URL) - 07-02-’07 14:08
jager

Hmm, heb ik ook gehad, ik weet niet wat ik gescoord heb maar kwam op de Havo. Ze moeten die toetsen weer zo maken als vroeger en niet alles ervan af laten hangen…

jager, (URL) - 07-02-’07 14:11
Carola

Wij hadden geen cito maar een ‘algemeen proefwerk’, net zo iets, en ik weet mijn score nog, jawel, 94%. Ziek he?! En ik weet ook nog welke twee meisjes 95% resp 96% scoorden in mijn klas. En ik weet ook nog dat de jongen waar ik gek op was laag scoorde en niet naar dezelfde vervolgschool ging als ik, en dat ik dat heeeel jammer vond. Eigenlijk heb ik er nog wel een beetje een trauma van. :-)

Carola, (URL) - 07-02-’07 14:26
henriette

Ik vind het advies van de school het belangrijkste, die ziet zo’n kind jaren. De citotoets is een momentopname.

henriette, (URL) - 07-02-’07 15:43
Hette

Ik weet mijn score echt niet. Wel dat het heel laag was omdat mijn oma de dag ervoor was overleden. Uiteindelijk werd ik op basis van de prestaties over 8 jaar naar een vwo school gestuurd. Het is inderdaad maar een momentopname.

Hette, (E-mail ) (URL) - 07-02-’07 17:42
Xiwel

Ik weet dat ik geen score had, omdat ik hem niet gedaan heb. In mijn tijd kon je hem wel nemen, maar volgens mij waren daar kosten aan verbonden. Met nog een stel klasgenoten heb ik die toets dus niet gedaan. De hoofdmeester vond dat ik naar de Havo moest, en mijn ouders (en ik) vonden dat het de Mavo moest worden. Die stond op het dorp en als 12-jarige elke dag 2× 12km fietsen om een veel grotere ‘leerfabriek’ te bezoeken stond hen (en mij) tegen.

Na de Mavo kon ik alsnog naar de Havo, maar heb ik gekozen voor de MTS. Dat algemene onderwijs sprak me niet aan.

Ik kan achteraf niet zeggen dat de keuzes fout of goed waren. Ik heb een prima baan gehad en dat had meer met mijn inzet (op het juiste moment) te maken, dan met mijn opleiding. Ik deed dan ook vooral dingen die ik niet op school gehad had.

Over de stelling heb ik geen mening.

Xiwel, (E-mail ) (URL) - 07-02-’07 20:12
harry

De toets is overgewaardeerd. Het kan als je pech hebt je levensgeluk in de weg staan

harry, (URL) - 07-02-’07 20:42
Kees

‘k Heb nog nooit een Cito-toets hoeven maken. Die was er nog niet toen ik op school zat.

Overigens las ik vanavond dat verwacht wordt dat deze toets het nog een jaar of twee zal volhouden en dat het dan verleden tijd is.

Kees, (E-mail ) (URL) - 07-02-’07 21:01
Hanscke

Scoren? Onze maatschappij moet het hebben van de verscheidenheid van wat mensen kunnen. ieder moet doen waar hij/zij goed in is en ja dat zou tegen gelijke beloning moeten. Was dat niet een streven van het communisme?

Hanscke, (URL) - 07-02-’07 21:22
Sanne

Ik heb wel een cito-toets gedaan. Ik had een score van 549 uit 550 en weet dat dat toevallig een buitengewoon hoge score is. Toch heb ik HAVO gedaan en ben daarna wel naar de universiteit gegaan. Cito-toets was bij ons een indicatie van je kunnen, maar alleen de cijfers bepaalden op onze basisschool waar je heenging. Nou mijn cijfers waren goed genoeg voor een VWO-klas, maar dat haalde ik niet op economisch en wiskundig niveau, dus ging ik in de 4de klas over naar HAVO. Niks ergs aan. Mijn ouders vonden het niet erg, ik niet, de leraren niet. Waarom zou HAVO niet net zo belangrijk zijn als VWO?

Het lijkt zo alsof MBO minder goed is dan HBO, qua intelligenti-niveau klopt dat natuurlijk wel, maar dat wil niet zeggen dat het minder belangrijk is. Er zijn professoren die niet weten hoe ze een schroef in de muur moeten draaien. Iedereen moet gewoon doen waar hij of zij goed in is. De een is op denkniveau verder, de ander is geweldig goed met zijn handen. Ik streef ook al jaren naar een hoger loon voor de mensen die de straten maken, voor de mensen die de huizen bouwen, voor de mensen die de putten leegmaken. Een hoger loon voor de verpleegsters … voor alle handenarbeid en eigenlijk voor alles en iedereen. Dat hogere functies een hoger loon krijgen kan ik wel begrijpen, omdat zij immers zo’n grote verantwoording moeten afleggen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je als topdirecteur van een bedrijf opeens 5 miljoen per jaar moet krijgen. Vind ik nogal overdreven.

Ik vind dat ze op de basisscholen die toets niet hoeven af te schaffen, maar dat ze eens wat algemener zouden moeten kijken hoe het kind over het algemeen scoort.

De HBO-opleidingen en zeker universiteiten hebben wel een grote waarde in onze maatschappij. Naar wie zou je anders toe moeten om je te laten onderzoeken. Wie opereert je als je een blinde darm ontsteking hebt? Wie verdedigd jou in een rechtzaak? Wie neemt de hoge verantwoordelijk in de rechtzaal om mensen dingen op te leggen die van levensbelang zijn? Daar moet je nou eenmaal intelligent voor zijn, omdat het dergelijk complexe zaken zijn die gewoon een bepaald intelligentie-niveau vereisen.

Ik denk gewoon dat we allemaal belangrijk zijn en dat ieder beroep in zijn waarde gelaten moet worden. Ik haat het als mensen zichzelf beter vinden, omdat ze aan de universiteit studeren. Ik doe dat ook, maar ik ga ook niet met mijn kin omhoog lopen als ik een MBO’er tegenkom. Dat slaat gewoon nergens op. MBO is belangrijk, HBO, Universiteit … alles en iedereen! Zolang we maar met zijn allen doen waar we goed in zijn. Vraag mij dus nooit een huis te bouwen, want dan zou het wel eens mis kunnen gaan ;)

Sanne, (E-mail ) (URL) - 07-02-’07 21:51
Sanne

Wat ik trouwens vergat te zeggen. Het vervolgonderwijs van de kinderen bepalen aan de hand van de cito-toets zegt trouwens meer over de basisschool waarop ze zitten dan over de CITO-toets zelf. Ik denk dus dat er een andere draai aan gegeven moet worden op sommige scholen, want hier werkte dat iig anders. Hier werd naar je scoren van de afgelopen jaren gekeken en vergeleken of je CITO daar nog iets over zei.

Sanne, (E-mail ) (URL) - 07-02-’07 21:55
Rode Mazda

En dat te bedenken dat er bijna niemand aan de slag komt in de richting die hij of zij geleerd heeft op school, de meesten moeten een stapje lager of kunnen toch nog hoger… Beetje onzin vind ik die citotoetsen ook… Evalueren is best met die toetsen, misschien handig voor de ouders/kinderen die twijfelen, maar tegenwoordig gaat het wel een beetje raar inderdaad…

Rode Mazda, (URL) - 07-02-’07 22:20
Agnes

Ik ben het voor een groot deel met je eens. Maar van mij hoeven de cito’s niet afgeschaft worden, het geeft wel een bevestiging van wat je als school ook signaleert. Maar al die koude drukte eromheen, daar doen ‘wij als school’(ik ben leerkracht) niet aan mee hoor! Wij geven de ouders ook al een advies voor de uitslag van de Cito er is. De Cito is voor ons dus niet allesbepalend.
Verder vind ik wel dat mensen met een grote verantwoordelijkheid in hun beroep daarin beloond mogen worden dmv hun salaris.
Verder vind ik ook dat we in een vreemde maatschappij leven. We zullen er samen iets van moeten maken, ieder met zijn eigen talenten! Het ene kan niet zonder het andere

Agnes, (URL) - 08-02-’07 10:37
plutone

De CITO toets is best wel goed om je kansen in het hoger onderwijs te voorspellen en daar is hij ook voor bedoeld. Voor niets anders, en zeker niet om scholen te vergelijken.

plutone, (E-mail ) (URL) - 09-02-’07 15:13
Jolie

Ja, ik ben vast niet de eerste die het roept (heb vandaag geen tijd om alle reacties te lezen wat ik normaal wel doe ;-)) Maar ik ben het helemaal met je eens.. Het is heel moeilijk om een toets te ontwikkelen die echt iets objectiefs zegt, dus je krijgt al snel een “oordeel” dat niet klopt (bijv: is iemand langzaam, dan kan dat ook omdat hij 4 mogelijkheden ziet in plaats van 1, dus juist slimmer is in het zien van oplossingen.) En wat je zegt: er ligt veel te veel nadruk op “leerstof opslaan.” Ondertussen is er een groot te kort (kijk maar in de bouw) aan vakmensen.

Jolie, (URL) - 10-02-’07 13:38
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om te voorkomen dat ik ondergespamd word.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.