Gewoon drie stellingen voorzien van mijn mening

De provincie moet haar aandelen van energiebedrijf Essent verkopen.

Nee, dat moet niet.
De provincie moet de grootste aandeelhouder zijn en blijven.
Als er geen controle is loopt het helemaal verkeerd af.
Alle eerste levensbehoeften moeten in handen van de overheid blijven, om kwaliteit te bewaken en te garanderen.

Op de basisschool moeten de kinderen Gronings leren.

Zeer zeker!
De laatste jaren komen er nogal veel "hollanders" wonen die zich niet aanpassen qua taal, en dat plant zich ook maar voort.
Nieuwkomers in de provincie moeten ook op cursus en binnen een jaar Gronings spreken.
En Groninger ouders die hun kinderen niet de Groningse taal leren zijn cultuurbarbaren!
Zulke mensen moeten we allemaal naar Rottummeroog trappen, en daar laten zitten tot ze tot inkeer komen.
Ondertussen kunnen hun kinderen dan op de basisscool de Groninger taal goed leren.

In alle bedrijven moet er op elke vijftig werknemers minstens één stageplaats zijn.

Ja, daar kan ik het wel mee eens zijn.
Soms hebben jongeren het nog vrij moeilijk om een stageplaats te vinden.
Bedrijven verplichten en dat probleem is opgelost.



U mag nu uw mening geven, en een beetje inleven naar uw eigen situatie is niet verkeerd.
Rene Dinsdag 06 Maart 2007 at 11:00 pm | | Smurf

41 reacties

Peter

Ik geef alleen ff reactie op de laatste stelling.

Ik ben het daar helemaal mee eens! Stageplaatsen zijn onmeunig moeilijk te vinden tegenwoordig. Ik werk al 40 uur in de week en bij ons bedrijf loopt er continue iig 1 stagaire. Op dit moment hebben we er zelfs 2. Voor de bedrijven is dit goed. Maar ook vooral voor de stagaire zelf.

Bij sommige bedrijven krijgen ze k*twerk. Maar bij ons krijgen ze echt werk waar ze voor leren en dat moet ieder bedrijf doen vind ik!

Maar het wordt toch nooit verplicht!

Peter, (URL) - 06-03-’07 23:10
Brillie

1. Het gaat je toch geld kosten, wat ze ook doen.

2. Gronings is geen landstaal, dit kan je niet verplichten. Ook al komt daar ons Gas en landsinkomsten vandaan. Om de mensen vandaar beter hier te kunnen inzetten, moeten ze gezuiverd worden van de oude gedachten. En zo moeten ze leren dat Winschoten een dorp is. Immers de toekomst is vooruit kijken en niet achterom.

3. Buiten deze regel om, moeten de bedrijven ook de stagelopers geld geven voor het werk dat zij verichten.

Brillie, (URL) - 06-03-’07 23:44
Brillie

Test IPban….

Brillie, (URL) - 07-03-’07 00:01
ria

Ik heb vanavond ook de Stemwijzer voor Zeeland gedaan, soortgelijke vragen maar dan voor hier natuurlijk, ik ga voor het eerst op de Partij voor Zeeland stemmen:
http://www.partijvoorzeeland.nl/
nu nog een persoon uitkiezen…

ria, (E-mail ) (URL) - 07-03-’07 00:03
travelagent

Welnee gronings moet je leren in het echte leven.
Het spreken en durven spreken op straat van generatie op generatie.

travelagent, (URL) - 07-03-’07 00:14
travelagent

Ja stage plaatsen zijn heel belangrijk mee eens.

travelagent, (URL) - 07-03-’07 00:15
rob

Kun je nu eens met stellingen komen, waar ik het niet mee eens ben? Zo valt er niets te discussieren.

rob, (URL) - 07-03-’07 00:32
tagrijn

1. Mee eens; dat is een behoorlijk links standpunt
2. Oneens. Waarom moeten mensen een dialect leren? Met een taal van een land ligt dat heel anders.
3.Ik vind 50 al te veel. Het is ook in het belang van een bedrijf dat ze opleiden.

tagrijn, (E-mail ) (URL) - 07-03-’07 00:34
Sandra

ad 2: Op de lagere school in Leeuwarden kreeg ik Friese les. Niet dat ik daar nu nog iets mee doe. Ik herinner me dat het over Sinterklaas ging, dus toen moesten we woordjes leren als ‘hynder’ en ‘skoarstien’ (geen idee of ik de spelling na al die jaren nog correct heb).

Sandra, (URL) - 07-03-’07 00:44
Brillie

Toch blijf ik bij mijn gedachten over deze punten. Daar gaat geen IPban er ook maar iets er aan veranderen.

Brillie, (URL) - 07-03-’07 00:46
JJ

wat is het nut van gronings leren op de basisschool?

JJ, - 07-03-’07 00:50
Martin

1 hoe dan ook geld kost het toch..dus gewoon onzin.
2 Nee niet mee eens gewoon onder mekaar..is oke maar daarbuiten..gewoon verstaanbaar Nederlands.
3 Helemaal mee eens dat mogen er ook wel 2 zijn vind ik..!!

Martin, (E-mail ) (URL) - 07-03-’07 01:07
Youke

Dialect leren? Laat ze eerst maar een de spellingsregels goed onder de knie hebben!

En van die stageplaatsen ben ik het mee eens. Anders gaat onze eigen economie kopje onder. Geen stageplek in nederland dan maar in het buitenland. De kennis vertrekt zo ook.

Youke, (URL) - 07-03-’07 06:34
V@nM@n

1. Mee eens, Essent is mijn baas
2. Absoluut niet. Alleen talen moeten onderdeel zijn van het lespakket.
3. Op iedere 25 werknemers mag ook voor mij

V@nM@n, (E-mail ) (URL) - 07-03-’07 06:39
joanna

Gronings is geen taal, dat is een dialect. En ik zie het nut er niet van in dat men “alweer” een verplichting doet invoeren. Als men woont en werkt in Groningen komt de communicatie vanzelf (ook op ze Gronings!!!) René.
Love Joanna

joanna, (E-mail ) (URL) - 07-03-’07 08:14
Jetje

Is het Gronings dan overal in Groningen hetzelfde?

Jetje, (E-mail ) (URL) - 07-03-’07 09:10
Bart

De ene keer wil je niet gecontroleerd worden, de andere keer vind je controle juist nodig.
Asielzoekers mogen allemaal blijven, maar als je binnen een jaar geen “Gronings” spreekt moet je oprotten.
Ik snap je niet helemaal.

Bart, (URL) - 07-03-’07 09:43
Mysterycouple

Groot gelijk dat je pleit voor inburgeringscursus Gronings!!! Belachelijk toch dat iedereen zich daar maar vestigt maar blijft hangen inde mentaliteit van o.a. het Wilde westen.

Mysterycouple, (URL) - 07-03-’07 10:26
Leibele

Energiebedrijven moeten altijd kwaliteit leveren.Ongeacht of zij een private of overheids onderneming is.En het moet vanaf nu zo zijn dat je van wie dan ook energie kunt afnemen.Of het nu binnenlandse of buitenlandse producenten zijn.Het netwerk moet echter geheel in overheidshanden zijn.

Nederland is Nederland.Het spreken van “dialekten” is wenselijk maar het is geen taak voor het onderwijs.De Groningse gemeenten en de Groningse Provinciale Staten kunnen wel zorgen voor “taalcursussen voor nieuwkomers”.

Stageplekken kun je niet afdwingen.Het verbeteren van het onderwijs ligt veel meer voor de hand.Bedrijven moeten, zoals dat vroeger gebeurde, gewoon vakscholen hebben vanuit hun branche organisaties.De kwaliteit van stagebegeleiding is in de meeste gevallen ver onder de maat.Het werkt dus niet.

Leibele, (URL) - 07-03-’07 10:34
Chantal

Je laatste stelling werpt wel meteen de issue van de maatschappelijke stage uit het regeerakkoord op… er ko0mt dan nl. een overschot aan kids/jongeren die stage moeten lopen.

Chantal, (URL) - 07-03-’07 10:34
Alice

Ik heb vier jaar in Drenthe gewoond, maar volgens M bak ik nog steeds niets van het Drents spreken. De wil is er hoor!
Ik ben dus gestopt met loggen, leuk dat je zo vaak langskwam, ik zal je website nog regelmatig met een bezoek vereren.

Alice, (URL) - 07-03-’07 12:19
peer

Grunnings volk eerst. Grunningen voor de Grunningers!

peer, (E-mail ) (URL) - 07-03-’07 12:20
Hette

Als het Gronings een officiele taal wordt in NL, naar EU statuut zoals het Fries, jaaa dan moeten ze allemaal Gruns leren.
Nu niet dus. Beetje onzin. Dan moeten alle wessi´s hier in Oost Duitsland ook maar Sächisch aanleren. Dat is oerlelijk. Of alle Groningens in Zeeland Zeeuws.

Hette, (URL) - 07-03-’07 13:18
Redstar

Stelling drie ben ik het mee eens. Maar vind ook dat mensen die een stageplek vervullen, beloond moeten worden voor de arbeid.

Redstar, (E-mail ) (URL) - 07-03-’07 13:29
Maurice

1. Ja !!!
2. Maar dan ook Surinaams & Arabisch
3. 2 stageplekken mag ook.

Maurice, (URL) - 07-03-’07 13:47
Renald Chi

Stelling 1, inderdaad dat moet niet, het mag wel.
Stelling 2, wat moeten basisscholen uit bv. Almere nu met Gronings in het pakket.
Stelling 3, daar kan ik mij in vinden. De plaatsen moeten dan ook ingevuld worden door gemotiveerde leerlingen.

Renald Chi, (E-mail ) (URL) - 07-03-’07 13:49
Belinda

Met stelling 1 en 3 helemaal eens en met stelling 2 helemaal oneens.
Gronings is een dialect en prima als mensen dat vrijwillig praten (of geen ABN kunnen/willen praten) maar laten we voor de rest gewoon normaal Hollands praten! Hier in het Westland wordt Westlands gepraat. Het zou van de gekke zijn als import Westlanders allemaal dat dialect moeten spreken en zo niet dan schoppen we ze naar Utrecht!

Belinda, (E-mail ) (URL) - 07-03-’07 14:11
Wolkewietje

Stelling 1 : Nee, energiebedrijven zijn nutsbedrijven en dienen derhalve in handen van de overheid te bijven.
STelling 2: Nee, wij wonen allemaal in Nederland, en Nederlands is onze taal. Alsjeblieft geen andere (streek)talen of dialecten.
Stelling 3: Ja, helemaal mee eens

Wolkewietje, - 07-03-’07 15:40
frank-103

1 Sommige voorzieningen moeten door de overheid bestuurd worden. Anders krijg je de Amerikaanse situatie: lig jij zwaargewond op straat, gaat het ambulancepersoneel eerst na of je goed verzekerd bent, anders laten ze je liggen. Dat de Nuon of kabel TV geprivatiseerd zijn heeft bij ons nog niet tot lagere prijzen geleid omdat men efficiënter functioneert.
Gedachte 2 is heel fraai nationalistisch: Duitsland voor de Duitsers, Groningen voor de Groningers, zwarte pakken aan en armen omhoog…..
Stageverplichting voor grotere onderneming: hoeft meestal niet als verplichting, stagiaires worden ingezet als goedkope werkkrachten en gezien als potentiële medewerkers!
En als ik dat inleef in mijn eigen situatie: hoeveel mensen spreken er eigenlijk Gronings? 10? 15?

frank-103, (URL) - 07-03-’07 16:41
RI@&BERT

1. ja
2. nee
3. veel meer

RI@&BERT, (E-mail ) (URL) - 07-03-’07 16:42
Geertje

1- mee eens.
2- niet mee eens. Net als het Fries is het niet ABN. De streektalen moet je leren op straat, op het schoolplein (daar mag het ook niet verboden worden!) en thuis, bij je ouders. “Vreemden” pikken dat als het goed is vanzelf op. Mijn ouders spraken Fries, maar we woonden in Den Haag. DOor het luisteren ernaar kan ik het ook verstaan en kon (en een beetje kan) het spreken. Door de vakanties in Frankrijk heb ik me verstaanbaar kunen maken in dat land. Dus ook een dialect/streektaal moet te doen zijn!
3- helemaal mee eens.

Geertje, (URL) - 07-03-’07 19:33
Sjiraffe

1. ja
2. nee: zo lang Gronings niet een geaccepteerde taal is zoals het Fries, vind ik het onnodig dit als vak op een school te onderwijzen. Op de Limburgse scholen mogen de kinderen ook alleen Hollands spreken…bij Limburgs sprekende kinderen worden zelfs stickers ingenomen etc. om dat te ontmoedigen.
3. ja: mogen van mij ook wel 1 op de 25 zijn…

Sjiraffe, (E-mail ) (URL) - 07-03-’07 19:33
Jager

Gronings op school leren? Neen daar kan ik niet achter staan…Het is ook geen taal toch?
De rest is wel ok en bedankt voor de felicitaties nog, de hoofdpijn is bijna weg, hahhaha

Jager, (URL) - 07-03-’07 19:42
Marnix

Over 1 en 2 heb ik geen mening. Met nummer 3 ben ik het wel eens

Marnix, (URL) - 07-03-’07 19:51
Jolanda

Ik vind het moeilijk om mijn mening over een een provincie waar ik niet woon te geven…. ik weet niet precies wat er daar provinciaal gaande is..met nummer 3 kan ik het eens zijn…niet alleen provinciaal maar landelijk ook

Jolanda, (URL) - 07-03-’07 19:52
Kees

1. Om eerlijk te zijn maakt me dit niet zo uit.
2. Onzin. Overigens zal ik maar niet zeggen wat ik van het Gronings vind.
3. Nee. Omdat dit niet altijd realiseerbaar is. Want een staigiar(e) heeft er niets aan om werkzaamheden te moeten doen die niet in de lijn van zijn/haar studie liggen. Dit wil overigens niet zeggen dat ik tegen stageplaatsen ben. Maar het moet voor de stagiar(e) wel zin hebben.

Kees, (E-mail ) (URL) - 07-03-’07 20:18
CasaSpider

Over stelling 2… als Gronings een taal zou zijn en geen dialect ben ik het met je eens. Dus wat je zegt geldt wel voor Friesland en het Fries, maar niet voor Groningen.
Tis jammer, mien jong… :-)

CasaSpider, (E-mail ) (URL) - 07-03-’07 21:33
sillyme

Kijk daarom woon ik niet in Groningen…. ik versta er nix van. Net zo als een Spaanse vriend van mij die in Maasticht woont. Eerst moet ik 3 uur wennen aan het accent en dan nog verdere vertalingen doorvoeren. Na ongeveer 5 uur weet ik ongeveer wat hij bedoeld. (grappig is het overigens wel dat iedereen in dit maffe kleine landje zo verschillend spreekt)
Enne, stageplekken zijn er nooit genoeg! Ik ben vroeger ook uitgemolken als stagair dus dat moet zeker kunnen!!

sillyme, (URL) - 07-03-’07 21:49
henriette

1. Ben ik met je eens.
2. Ik zou de streektaal in een verplicht project over de provincie willen zien.
3 Ja.

henriette, (URL) - 08-03-’07 17:16
Jolie

Helemaal eens met de laatste 2 stellingen. ik herinner me nog goed hoe ik (geb. Zwolle) in een Gronings dorpje kwam wonen en de kinderen tegen mij zeiden: “Kisde dan gaain grunnings verstoan?” (En dan schakelden ze welwillend over naar nederlands.) ik vond het een razend interessante taal! (Taal dus, geen dialect, daarvoor heeft het teveel eigen woorden en zinsbouw.)

Jolie, (URL) - 08-03-’07 21:41
Aletta

Stelling 2: hahaha, nee, echt niet! Ik woon al mijn hele leven lang in Groningen en ben er ook geboren. Mijn vader is Fries, mijn moeder een mengelmoes Drents en Gronings. Zelf kan ik absoluut geen Gronings praten, wel verstaan. Nee, dat gaat mij allemaal een beetje te ver!!

Aletta, (E-mail ) (URL) - 09-03-’07 19:45
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om te voorkomen dat ik ondergespamd word.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.