Copyright

Elke keer als ze een plaatje draaien van bijvoorbeeld Robby Wiliams (of Marco Borsato) krijgt ie er wat centen voor.
Dat vind ik niet goed!

Artiesten moeten hun geld maar verdienen met optredens, en aan gekken die nog platen kopen.
Niet door dat alleen hun lied gedraaid wordt!
Dat vind ik een absurde regeling.

Er komen al maar meer radiozenders, en die draaien allemaal dezelfde meuk, en de miljonairs worden rijker en rijker.
Zowel het geluid van Robby Wiliams als dat van Marco Borsato is niet om aan te horen, maar ze draaien het toch!
En doordat het zovaak gedraait wordt gaan mensen het mooi vinden.
Het is een rare wereld.

Ik krijg gewoon per uur betaald, zeg maar.
Als ik een deur schilder krijg ik niks extra`s, of die deur nou nooit opengaat of heel vaak.
Of veel mensen het zien of niemand, dat maakt allemaal niet uit.

Dat er voor artietsen andere regels gelden dan voor hardwerkende mensen vind ik oneerlijk!
Afschaffen die regels! hup!

Rene Donderdag 22 Juni 2006 at 12:00 am | | Smurf

36 reacties

Pasula

Of ook zelf artiest worden Rene…waarom denk je dat er zoveel artiesten zijn. ;-)

Pasula, (URL) - 22-06-’06 00:04
Ruwina

Tja, geld maakt geld. En dat geld niet gelukkig maakt is vast een fabeltje.

Ruwina, (URL) - 22-06-’06 00:10
ria

Die deur is ook niet van jou, jij schildert hem alleen maar. Als het wel jouw deur zou zijn kon je er een schoteltje bijzetten voor het gebruik ervan ;-)

ria, (E-mail ) (URL) - 22-06-’06 00:14
Angélika

Achja er wordt zoveel gekopieerd dat dat tegenwoordig wel zo eerlijk is lijkt me :-D

Angélika, (E-mail ) (URL) - 22-06-’06 00:22
rob

Nee, inderdaad andersom. Goed idee! Ik vind dat jij ook betaald moet worden voor elke keer dat een door jou geverfde deur of venster wordt open gemaakt of gesloten. Zo zal er eindelijk eens gelijkheid en gerechtigdheid komen op deze wereld. Gelijke monnikken, gelijke kappen.

rob, (URL) - 22-06-’06 00:29
Tresi

Als ze live kunnen optreden zou dat leuk zijn, maar zolang er gepleebekt word, download ik verder.

Tresi, (E-mail ) (URL) - 22-06-’06 00:45
Leibele

Het meeste aan geinde “royalty,s“komt nooit bij de artiest.Het hele systeem deugt niet.De verdeelsleutel bijvoorbeeld is al heel vaag.Het meeste geld verdweint in organisaties zoals BUMA/Stemra, stichting thuiscopy, stichting Brein en nog wat van dat soort onduidelijke clubjes.De Ëntertainment industrie” voorheen de platenmaatschappijen en alle al genoemde clupjes zouden eens doorgeligt moeten worden door de NMA.Ze werken op basis van prijsafspraken onderling.

Leibele, (URL) - 22-06-’06 01:38
CasaSpider

Buma/Stemra wordt er slapende rijk van. Misschien moet er ook zo’n organisatie in het leven worden geroepen voor schilders.
Voorwaarde is wel dat je een handtekening op al je werken zet…

CasaSpider, (E-mail ) (URL) - 22-06-’06 04:00
Maurice

Aan een kant heb je groot gelijk Rene. Maar zolang men maar domweg betaalt omdat men dat zo eenmaal heeft afgesproken, doen wij er niets aan.

Maurice, (URL) - 22-06-’06 04:42
Ster

Het idee van auteursrecht is helemaal niet zo slecht, maar het hele circus daar om heen waar geld wordt verdiend over de rugvan anderen deugt niet. En vergeet vooral niet dat de schatkist ook rijk wordt van een Borsato.

Ster, (URL) - 22-06-’06 05:40
Mannie

Geed je eigen op voor idols, zelfs al ken je niet zingen, wie weet hou je er nog wat aan over hehe

Mannie, (E-mail ) (URL) - 22-06-’06 06:23
Aletta

Wat betreft de grotere artiesten als genoemde ben ik het wel met je eens. Maar er zijn ook genoeg kleinere artiesten, hier in Nederland bijvoorbeeld, die moeten het echt van roalty’s hebben, anders zouden ze het niet redden.
Ik vind trouwens Robbie Williams helemaal geweldig!!

Aletta, (URL) - 22-06-’06 07:21
Youke

Dan gaan we die artiesten ook per uur betalen zelfs als ze niks presteren.

Youke, (URL) - 22-06-’06 07:49
Theo

Wel een origineel idee, betaald worden voor het aantal keren dat een door jou geschilderde deur gebruikt wordt. Kun je het niet voorleggen aan je baas?

Theo, (URL) - 22-06-’06 08:02
Sambal Tellor

Als die gasten nou niet van die idiote dingen met al dat geld zouden doen en zichzelf een beetje zouden gedragen alsof ze zich bewust zijn van hun voorbeeldfunctie, zou ik het hen misschien nog wel gunnen ook…. >-(

Sambal Tellor, (URL) - 22-06-’06 08:02
Bloggie

Maar hoe ga jij dan controleren hoe vaak jou geschilderde deur gebruikt wordt?

Bloggie, (E-mail ) (URL) - 22-06-’06 08:37
Bloem

Kunnen wij binnenkort geen CD van jouw verwachten? :-)

Bloem, - 22-06-’06 08:47
Corinne

Ja de media kan artiesten maken en breken, dus zo is dat ook met die plaatjes draaien. Ik zou ook wel het geld willen hebben wat hun verdienen maar ja, ik ben geen popster.

Corinne, (URL) - 22-06-’06 09:04
differentieel

een deur schilderen is ook een creatieve prestatie ;)

differentieel, (E-mail ) (URL) - 22-06-’06 09:19
mysterycouple

Goede stelling René dat haeb ik ook als ze bloemen aan artiesten geven, die man/ vrouw doet alleen maar zijn werk hoor!!!!

mysterycouple, (URL) - 22-06-’06 10:07
Chantal

Ben het wel een beetje met je eens, aan optreden verdienen ze al genoeg en daar moeten ze tenminste iets voor doen, dat is werken, alleen maar een nummer LATEN draaien, is geen werken en zou dus ook niet als zodanig beloond moeten worden.

Chantal, (URL) - 22-06-’06 10:27
travelagent

Op de radio werd een plaatje gedraaid van een artiest en de artiest werd hiermee dan bekend zo was het altijd.
Je was blij dat je plaat gedraaid werd anders kon je het wel vergeten.

Maar vind jij artiesten geen hard werkende mensen?
(oeps een vraag voor zondag zeker).:-p

travelagent, (E-mail ) (URL) - 22-06-’06 10:35
kurai

een artiest werkt inderdaad een flink aantal uren voordat een nummer op de plaat verschijnt en gedraaid wordt, deze uren zouden gewoon door de maatschappijen die de platen uitbrengen betaald moeten worden..
de maatschappij moet dan maar weer zorgen dat de betaalde uren terugverdient worden met de verkoop..

muziek op de radio is niets anders dan reclame(daar zit weer een brief aan 3fm aan te komen)

maar hoe je het wend of keert, als de muziek(en andere creatieve uitingen) gejat en uitgewisseld worden brengt het geen cent meer op.. voor de maatschappijen niet en voor de artiesten niet..
en van optreden alleen kan je niet rondkomen.. je moet ook nieuwe nummers kunnen maken.. optredens moeten natuurlijk ook betaalbaar blijven..

kurai, (E-mail ) (URL) - 22-06-’06 12:18
Jerry

Ik snap wel wat je bedoelt, maar van de platenverkoop moeten de artiesten (en vergeet vooral hun platenmaatschappijen niet) het niet meer hebben. Dan is zo’n regeling op de radio toch best goed te doen, lijkt me!

Jerry, (URL) - 22-06-’06 13:07
Daisy

Daar ben ik het helemaal mee eens!

Daisy, (URL) - 22-06-’06 14:43
vergifjuh

ach die knakkers moeten ook hun gezin onderhouden enzo he…

maar het mag wel iets minder van mij !
dat wel !

vergifjuh, (URL) - 22-06-’06 14:44
Bart

…Holland hup !

Bart, (E-mail ) (URL) - 22-06-’06 14:45
jager

Ik download ze wel voor niks en luister bijna geen radio, zo kan ik luisteren wat ik wil en hoef geen borsato of williams te horen want die worden toch wel slapend rijk….

jager, (URL) - 22-06-’06 15:52
Mikebollo

Renesmurf ik ben het met je eens! Schilders en architecten moeten kijkgeld krijgen als er naar hun werk gekeken wordt…

Mikebollo, (URL) - 22-06-’06 17:11
hanscke

Zo geef ik nooit een fooi. Ik krijg ook nooit een fooi van mijn leerlingen. Maar Robbie Williams zingt wel mooi.

hanscke, (URL) - 22-06-’06 19:30
R van InR

Jij moet gewoon ook gaan zingen (en dus rijk worden).

R van InR, (URL) - 22-06-’06 21:01
V@nM@n

Dat is een idee, iedere keer als ik hier reageer moet ik eigenlijk geld krijgen…

V@nM@n, (E-mail ) (URL) - 22-06-’06 21:07
Orangez

Uw vergelijking gaat een ietwat krom. Er wordt een vergelijking getrokken inzake deze regeling met een zanger die het ‘al gemaakt heeft’. Deze personen hebben inderdaad de schaapjes al op het droge.

U vergeet echter alle net beginnende muzikanten voor wie het echt allemaal geen vetpot is.

Dan is dat beetje extra inkomen van de Buma Stemra (als ik mij niet vergis) hard nodig.

Orangez, (E-mail ) (URL) - 22-06-’06 21:56
RanDMC

hahaha, ik vind ‘m echt geweldig gewoon! Zou echt stoer zijn als je iemand vindt die jou extra zou betalen elke keer dat een door jou beschilderde deur open/dicht zou gaan! (h)

RanDMC, (E-mail ) (URL) - 22-06-’06 22:09
Kees

Tja… dat is nu eenmaal het verschil… artiesten hebben copyright voor hun nummers, maar jij hebt geen copyright op deuren en kozijnen.

Kees, (E-mail ) (URL) - 22-06-’06 22:56
Manderijn

Dan wil ik geld verdienen elke keer als er op aarde een broodje ham/kaas wordt gegeten, het slaat nergens op maar verdient wel bakken.. ;-)

Manderijn, (URL) - 23-06-’06 07:56
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om te voorkomen dat ik ondergespamd word.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.