CultuReel LuxembuRg

Vandaag zijn we eens wezen kijken in Schengen, u weet wel, de historische plaats waar een begin is gemaakt aan een Europa zonder grenzen, en helaas met altijd nog de verderfelijke vorstenhuizen.

Evengoed, in Schengen aangekomen de auto geparkeerd, geheel gratis, en even rondgewandeld daar.
Toevallig zagen we daar ook weer de Polen die we gisteren ook al tegenkwamen in de hoofdstad en die bij ons op de camping stonden.

Schengen bevindt zich op het drielandenpunt met Frankrijk en Duitsland en er staan behoorlijk wat vredelievende en Europese verenigde monumenten en zelfs stukken Berlijnse muur.

Het museum aldaar is gratis, want niet veel boeiends te zien, en het slot is gesloten, de tuin is wel toegangelijk maar zeer slecht onderhouden.

Wat nu te doen?
Bij de toeristische informatie aldaar, gelegen in een soort van schip op de grensrivier lagen folders en de dame achter de balie vertelde dat de wandelroute aldaar zo`n negen kilometer bedroeg.

Dus we gingen grenzeloos wandelen, door een stuk Frankrijk heen.
Lang geleden dat ik in dat land geweest ben, het werd weer eens tijd!

Gelukkig lette ik goed op en kwam ik beide keren de grenspalen tegen, die er nog steeds staan, gelukkig.

Het was soms een behoorlijk stijle klim, en niet geheel ongevaarlijk, en op bepaalde punten een werkelijk schittende uitzicht.
Naar het schijnt kon men tot Belgie toe kijken, maar waar daar precies begint is onduidelijk vanaf de toppen.

Zeer steil omhoog, zeer stijl naar beneden, op plekken komen waar je met auto of fiets onmogelijk kan komen, en daarna beneden in Schengen lekker gegeten en toen weer naar de camping.

Ze hebben een beetje idiote wegen in Luxemburg, dus opletten geblazen, en onderweg kwamen we nog langs een verkeersongeval, altijd naar.

Om positief te eindigen, het was schitterend weer, en dankzij de wandeling toch nog een geslaagde dag.
Hoewel het even in Schengen zijn geweest toch ook wel wat waar is, ondanks dat daar verder weinig te beleven valt.
Zo maken we altijd wel weer wat van.

Rene Vrijdag 24 Juli 2015 at 10:22 pm | | Smurf

acht reacties

Sjoerd

De wegen in Luxemburg zijn gemaakt voor mijn MG. Heerlijk al dat scherpe bochtenwerk.

Sjoerd, (URL) - 25-07-’15 07:26
Marjolijn

Daar kun je heerlijk rond toeren met de auto en de prijs van de benzine is ook niet verkeerd…. :-)

Marjolijn, (URL) - 25-07-’15 07:47
John

Vrede op aarde ja, ik vrees een wens die nooit uitkomt zolang de mens er rondloopt.

John, (URL) - 25-07-’15 10:29
Rietepietz

je had toch wél een paspoort op zak hé, de grenzen zijn dan wel “open“maar je moet je natuurlijk overal wél kunnen legitimeren. Zo e zien at je een schnitzel met een soort aardappelsalade en tja…wat ligt er onder die dikke suas verbergen, bloemkool gok ik!

Rietepietz, (URL) - 25-07-’15 13:03
jager

Shengen, ja ik ben er nooit gewest en leven in vrede dat willen we allemaal wel…Mooi weer had je er in ieder geval wel bij!

jager, (URL) - 25-07-’15 21:29
Mirjam Kakelbont

Moge vrede heersen op aarde. Was dat maar waar! Het begin is zelfs ver te zoeken.
Dat eten kan ik alles behalve cultureel noemen ;-) Ik hoop dat het gesmaakt heeft.
groetjes Kakel

Mirjam Kakelbont, (URL) - 25-07-’15 21:41
francky

dat die wens maar eens rap werkelijkheid wordt !

francky, (URL) - 25-07-’15 22:10
Hans

Leuk verslag Rene, je de wegen zijn wel speciaal en vaak stijl, omhoog of naar beneden. Hans

Hans, (URL) - 25-07-’15 22:16
(optioneel veld)
Om te voorkomen dat ik ondergespamd word.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.